Wat verdienen Nederlandse ondernemers?

Sprout onderzoekt: ondernemers verwachten meer te verdienen in 2016

01 SEPTEMBER 2016
Nederlandse ondernemers verwachten dat hun inkomen dit jaar zal stijgen. Dat blijkt uit onderzoek door ondernemersplatform Sprout. In 2015 verdienden ondernemers gemiddeld ongeveer 70.000 euro.

Het gemiddelde salaris van loonslaven is makkelijk te vinden: leve de cao! Maar ondernemers belonen zichzelf en zijn daarvoor deels afhankelijk van de resultaten van hun bedrijf. Ondernemersplatform Sprout was daarom benieuwd: wat verdienen Nederlandse ondernemers? We vroegen het ze op de man en vrouw af.

De enquête onder ruim 500 ondernemers leverde interessante uitkomsten op:

• De 'gemiddelde' ondernemer verdiende tegen de 70.000 euro in 2015.
  • Zelfstandigen zonder personeel verdienen een stuk minder dan ondernemers mét personeel: rond de 45.000 euro, vergeleken met 80.000 euro voor de tweede groep.
  • Voor 2016 verwacht het grootste deel van de ondernemers (84,1%) een inkomen dat ten minste gelijk blijft of zal stijgen.
  • Tweederde van de bevraagde ondernemers kwalificeert het inkomen als voldoende tot ruim voldoende.

Sprout vroeg ondernemers ook wat geld voor hen betekent. Daarbij zetten ze 'vrijheid en onafhankelijkheid' op de eerste plaats, gevolgd door 'zekerheid' en in de derde plaats de mogelijkheid om er leuke dingen mee te doen

Het onderzoek wordt gepubliceerd in het septembernummer van Sprout.

Noot voor de redactie: hieronder vind je een pdf van het artikel, onder embargo tot 1 september 8:00.