Hotelchamp meest uitdagende ondernemer van Nederland

Sprout wijst de Challenger van het jaar 2016 aan

23 NOVEMBER 2016, AMSTERDAM
Hotelchamp is uitgeroepen tot winnaar van de Sprout Challenger50 Award, de prijs voor de meest uitdagende ondernemer van Nederland.

Hotelchamp is woensdagmiddag tijdens Sprout Challengerday uitgeroepen tot Challenger van 2016. De startup van Kristian Valk en Kasper Middelkoop helpt hoteleigenaren het aantal rechtstreekse boekingen te vergroten. Met hun dienst dagen ze Booking.com en Expedia.com uit, de giganten die de markt voor hotelreserveringen op dit moment domineren.

Hotelchamp moest het in de Rode Hoed in Amsterdam in een pitchronde opnemen tegen drie andere finalisten uit de Challenger50 voor de titel Challenger van het Jaar. Ze lieten uiteindelijk Aerialtronics, het bedrijf waarmee Robin van de Putte industriële drones levert as a service, Rick Goud van Zivver (leverancier van tools die e-mail, chatten en bestanden delen beveiligen) en Dag1, het snel groeiende uitzendbureau van Maartje Daamen en Ingrid de Graaf achter zich.

De jury, bestaande uit Anne-Wil Lucas (StartupDelta), Gijs Nagel (DeGiro), Erik de Heer (EY) en Philip Bueters (Sprout Magazine), kende de titel aan Hotelchamp toe vanwege de enorme partijen die het uitdaagt en de duidelijk voelbare pijn die het voor hoteliers helpt weg te nemen. "Dit is een David die het tegen gigantische Goliaths opneemt", aldus juryvoorzitter Bueters, "in een branche die na de disruptie die Booking.com en anderen hebben gebracht toe lijkt een aan nieuwe golf van disruptie."

Hotelchamp is pas sinds dit jaar live met zijn dienst, maar gaf de jury gezien de vaart waarmee het internationaal nieuwe klanten aansluit, omzet boekt en kapitaal heeft opgehaald voldoende vertrouwen dat het flink kan opschalen. "Deze prijs is ons op het lijf geschreven", reageerde mede-oprichter Kristian Valk tussen de champagne en vanachter de enorme Challenger-beker. "Dit is het bewijs dat we op de goede weg zitten. Maar misschien nog wel belangrijker: het helpt ons bij het aantrekken van nieuw talent. We werken nu met 35 ‘champs’ die hotels helpen, daar kun je er nooit genoeg van vinden.”

Behalve de eer, de aandacht en de wisselbeker zijn aan de Sprout Challenger Award 5000 euro aan consultancydiensten van EY verbonden, plus 6000 euro aan mediawaarde via de kanalen van Sprout.

Sprout publiceert jaarlijks die lijst met vijftig bedrijven met daarachter ondernemers die de markt opschudden, zich niets aantrekken van hoe dingen ‘horen’ en proberen marktaandeel af te snoepen van de gevestigde orde met een concept dat beter/slimmer is of de markt verandert. Van de vier finalisten uit de Challenger50 zijn er drie geselecteerd door de redactie van Sprout, één kandidaat ging naar de finale als publieksfavoriet, na een online verkiezing op Sprout.nl eerder deze maand.

-----------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Op de foto staan vlnr Kasper Middelkoop (Hotelchamp), Philip Bueters (Sprout), Erik de Heer (EY), Remy L. Gieling, Zarayda Groenhart (dagvoorzitter), Kristian Valk (Hotelchamp).

Fotocredit Edwindejongh.com