Deze maand in Sprout: IJskoude groeiavonturen van SnowWorld

Amsterdam, 16 april 2015

Koos Hendriks bracht vorig jaar zijn bedrijf SnowWorld naar de beurs om harder te kunnen groeien in Europa. In een interview met Sprout vertelt Hendriks, die cursussen en coachingssessies moest volgen om zijn vliegangst te overwinnen en zo zijn plannen in Spanje kon realiseren, dat groei niet ten koste van alles mag gaan: “We worden vanuit de hele wereld benaderd voor advies en overnames. Ik ben gaan kijken in Duitsland, het was kommer en kwel. Dan doen we het liever zelf helemaal goed.”

Verder in het aprilnummer van Sprout:

De koffiecupjesoorlog van Euro-Caps

Koffie-cowboys Nils Clement (41) en Bas de Vet (39) vallen met Euro-Caps Nespresso aan. En dat doen ze met succes: inmiddels leveren ze honderden miljoenen cupjes aan vrijwel alle supermarkten in Nederland. “Nestlé en Douwe Egberts vochten elkaar de tent uit. Wij hielden ons gedeisd en gingen door met onderzoek naar octrooien en patenten.” Bij Lidl haalden ze hun eerste order binnen: 30 miljoen cups én het verzoek om hun fabriek te bezoeken. Probleempje: die fabriek was er nog helemaal niet...

Nu even niet! - Ondernemers op sabbatical

Een sabbatical, dat zouden meer ondernemers moeten doen. In Sprout vertelt Xander Kranenburg (38) hoe hij werd geleefd door zijn evenementenbureau Live Solutions. Krananburg sloot zijn bedrijf en hervond zijn enthousiasme: “over zeven jaar ga ik er weer een jaar tussenuit.” Vivienne van Eijkelenborg (47) van babyartikelenbedrijf Difrax vertelde haar managementteam al een jaar van tevoren dat ze op een lange reis zou gaan. “Het kon alleen als ik het zo goed zou regelen.” Alewijn Medendorp (43) kwam er tijdens zijn sabbatical achter dat zijn hart niet meer lag bij zijn internetbureau, maar bij 3d-printing. Hij is nu gelukkig met zijn tweede bedrijf ScanLounge: “Als je de tijd neemt, komen er vanzelf nieuwe ideeën. Dat vertrouwen moet je hebben.”

Internationaal: Roominate vernieuwt meisjesspeelgoed

Dat zo weinig vrouwen actief zijn in innovatieve startups komt volgens de Amerikaanse ondernemers Alice Brooks en Bettina Chen door ons stereotype speelgoed: poppen voor meisjes en modelvliegtuigjes voor jongens. Met hun bedrijf Roominate willen ze daar verandering in brengen: “ Als je als ouder de keuze voor speelgoed laat afhangen van het aanbod in speelgoedwinkels, raken meisjes dus nooit technisch onderlegd.”

Special: stoppen of doorgaan?

Vijf jaar na de start bestaat nog maar 54% van de bedrijven. Op een gegeven moment staan ondernemers voor de vraag: moet je doorzetten met je bedrijf of geef je op? Drie van hen delen hun ervaringen en tips. Valentine van der Lande (36) vroeg voor haar boekencrowdfunder TenPages faillissement aan: “Ik wilde heel zeker weten dat het niet werkte, daarom ben ik lang doorgegaan. Achteraf vroegen mensen waarom ik niet eerder was gestopt, maar er zaten zoveel lange dagen en nachten in. Ik ben bovendien, zoals de meeste ondernemers, best koppig. “

Noot voor de pers, niet voor publicatie:

Het aprilnummer van Sprout is op 16 april verschenen. Neem voor een pers-abonnement of eenmalige inzage (pdf of print) contact op met hoofdredacteur Remy Ludo Gieling: remy@sprout.nl of 06-41871034 / 020-2620710.

Sprout is het netwerk voor de nieuwe generatie ondernemers. Ondernemers die niet in de eerste plaats bedrijven runnen voor het geld of de status, maar die verschil willen maken. Ze zijn vernieuwend, ambitieus, tegendraads en zien – letterlijk en figuurlijk - geen grenzen. Sprout brengt dagelijks het laatste ondernemersnieuws online, organiseert maandelijks evenementen en publiceert zes keer per jaar een magazine.