Giels Brouwer (SciSports) meest uitdagende ondernemer van Nederland

Sprout wijst de Challenger van het jaar 2017 aan

Summary

Giels Brouwer van SciSports is uitgeroepen tot winnaar van de Sprout Challenger50 Award, de prijs voor de meest uitdagende ondernemer van Nederland.

SciSports , het bedrijf waarmee Giels Brouwer en Anatoliy Babic voetbalwedstrijden analyseren met realtime 3D-video, moest het in Pakhuis West in Amsterdam in een pitchronde opnemen tegen twee andere finalisten uit de Challenger50 voor de titel Challenger van het Jaar. Ze lieten uiteindelijk Speakap en gezonde restaurantketen SLA van Jop van de Graaf, Nina Pierson en Ida de Haart achter zich.

Jury

De jury, bestaande uit Gijs Nagel (DeGiro), Erik de Heer (EY), Kristian Valk (Hotelchamp, Challlenger van 2016) en Philip Bueters (Sprout), kende de titel aan Scisports toe vanwege de technologie en marktkansen. Juryvoorzitter Bueters: "Niet alleen is de technologie supergeavanceerd, met gebruikmaking van artificial intelligence, deep learning en alles waar investeerders tegenwoordig dol op zijn, Brouwer en zijn team dagen ook een conservatieve markt uit door niet een bestaande technologie verder te ontwikkelen, maar door echt met iets totaal nieuws te komen."

"Als SciSports met de 'grijze haren' die het rond zich heeft verzameld erin slaagt voetbaldivisies in binnen- en buitenland voor zich te winnen, wordt het een wereldspeler in een niche van een miljard."

Reactie

Brouwer zelf had niet gerekend op de titel, zegt hij desgevraagd. "Als ik heel eerlijk ben, niet. De dag begon met een inbraak op kantoor: alle laptops gestolen. En dan eindig je met deze award, dan is alle ellende gauw vergeten." Ondanks de slagen die SciSports heeft gemaakt, is de Sprout Challenger er nog lang niet, benadrukt Brouwer.

“We zijn nog steeds aan het werken aan een droom. SciSports an sich is redelijk ‘scaleup’, maar het videoproject is pas 2,5 jaar oud. De award is vooral gaaf omdat mijn medewerkers nu weer zien dat wat we doen door de buitenwereld gewaardeerd wordt."

Opscheppen naar de buitenwacht zul je Brouwer niet snel zien doen. “Dat zit niet echt in mijn aard, maar ik ga de beker wel een hele mooie plek geven op kantoor. En ik denk dat ik ‘m tijdens de kerstborrel volgende week een ereplaats geef, om te laten zien dat er meer mensen zijn die geloven in onze droom.”

De Challenger50

Sprout publiceert jaarlijks die lijst met vijftig bedrijven met daarachter ondernemers die de markt opschudden, zich niets aantrekken van hoe dingen ‘horen’ en proberen marktaandeel af te snoepen van de gevestigde orde met een concept dat beter/slimmer is of de markt verandert. Van de vier finalisten uit de Challenger50 zijn er drie geselecteerd door de redactie van Sprout, één kandidaat ging naar de finale als publieksfavoriet, na een online verkiezing op Sprout.nl eerder deze maand.

-----------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Op de foto staan vlnr , Philip Bueters (Sprout), Erik de Heer (EY), Remy L. Gieling, Eddy Zoëy.

Fotocredit Floris Heuer