Travis the Translator is Sprout Startup van het Jaar

270609 winnaar ed7aeb large 1516896929

Amsterdam, 25 januari 2018

Summary

Travis the Translator is donderdag door Sprout uitgeroepen tot Startup van het Jaar. Oprichters Brend Kouwenhoven, Lennart van der Ziel en Nick Yap kregen de award donderdagavond uitgereikt door redactiechef en juryvoorzitter Philip Bueters.

Met een team van 18 mensen vernieuwt Travis the Translator de markt voor realtime vertalingen in 80 talen. De startup leverde van zijn (fysieke) vertaalkastje tot nu toe 25.000 stuks af, nog eens 25.000 stuks zijn voorbesteld. Onlangs werd in de VS en Canada een grote deal gesloten met een bedrijf die de kastjes onder zijn eigen merknaam op de Amerikaanse markt brengt.

Travis maakte afgelopen jaar indruk met een crowdfundingcampagne op IndieGogo, waarmee 650.000 dollar aan pre-orders werd gescoord, een bedrag dat ondertussen is opgelopen tot 1,9 miljoen dollar. Het Rotterdamse bedrijf rekent voor dit jaar op een snel groeiende omzet, een vervijfvoudiging van die van vorig jaar.

Juryvoorzitter Bueters: "De jury is onder de indruk van de snelheid waarmee Travis wereldwijd groeit binnen het eerste jaar van zijn bestaan. Het probleem dat het oplost is daarbij enorm en vertegenwoordigt met name in Azië een enorme markt: zorgen dat mensen die elkaars taal niet spreken, elkaar toch begrijpen. Als Kouwenhoven en zijn team erin slagen dit momentum om te zetten in een robuust bedrijf dat ook de professionele markten bedient met vertaaltechnologie, is Nederland een grote internationale naam rijker."

In een reactie zegt oprichter Brend Kouwenhoven: "Het is een grote eer om in onze thuismarkt Nederland deze prijs te mogen ontvangen. Voor ons is dit een fantastische markering van een succesvol jaar. En tevens een onderstreping van onze ambities voor de komende jaren. Dit is een erkenning dat zoveel mogelijk mensen zich verstaanbaar moeten kunnen maken blijft onze drijvende kracht."

Jury

De jury bestaat uit Lars Wetemans, founder van Startup van het Jaar 2016 Wonderkind (voorheen Recruitz.io), Eline Vrijland-Van Beest, founder van Nightbalance en de investeerders Johan van Mil (Peak Capital) en Michael Lucassen (The Informal Investors Network (TIIN). Philip Bueters, chef van Sprout Bookazines, is de voorzitter.

Runners up

Travis the Translator nam het in de finale op tegen Simon Jagers van startup Semiotic Labs (met AI het falen van industriële machines voorspellen) en Roderick Rodenburg van startup Synple (laadruimte in vrachtwagens delen).

De award

Het is het 5e jaar dat de Startup van het Jaar-prijs wordt uitgereikt door de redactie van Sprout. Sprout laat op de website wekelijks startups pitchen die wat betreft kwaliteit van de plannen en het team, tractie, funding en schaalbaarheid alle vinkjes achter hun naam kunnen zetten. Een jury heeft vervolgens uit een top 12 bepaald welke drie startups voldoende potentie hadden om door te gaan voor de pitchfinale.

De redactie van Sprout inspireert, informeert en verbindt al dertien jaar ambitieuze startups, scaleups en grownups middels de website, events en driemaandelijkse bookazines. Sprout bereikt maandelijks 250.000 ondernemers en investeerders.

Op de foto boven (vlnr): jurylid Eline Vrijland-Van Beest (NightBalance), oprichter van Travis the Translator Brend Kouwenhoven, jurylid Philip Bueters (chef redactie Sprout), jurylid Lars Wetemans (Wonderkind), jurylid Johan van Mil (Peak Capital) en jurylid Michael Lucassen (TIIN Capital))

Vragen

Voor vragen of opmerkingen, neem contact op met redactiechef Philip Bueters of hoofdreacteur Remy Ludo Gieling op 020 262 0710 of via philip@sprout.nl / remy@sprout.nl.