Nederlandse ondernemers en werknemers zijn positief over onbeperkte vakantiedagen

Onbeperkt vakantiedagen geven aan medewerkers is een uitkomst voor het bedrijfsleven, denkt het merendeel van de Nederlandse ondernemers en werknemers. Uit een enquête van Sprout onder 300+ professionals blijkt dat bijna driekwart (70,1 procent) van de respondenten denkt dat een regeling voor onbeperkte verlofdagen zou kunnen werken bij zijn of haar bedrijf. Als ze de regeling een cijfer moeten geven, komen ze uit op een 7,1.

Gevraagd naar de redenen waarom de respondenten overwegend positief tegenover onbeperkte vakantiedagen stonden, gaven zij antwoorden als: “Medewerkers worden gelukkiger naarmate ze meer autonomie en verantwoordelijkheid kunnen nemen” en “het getuigt van vertrouwen en stimuleert de zelfstandigheid van de medewerkers”.

Respondenten wijzen erop dat meer verantwoordelijkheid voor medewerkers kan leiden tot extra geluk. Dit vertrouwen zou bovendien goed zijn voor de zelfstandigheid van medewerkers. Sprout sprak meedere ondernemers die het onbeperkte verlofdagen succesvol hebben doorgevoerd in hun bedrijfsvoering.

De meerderheid van de ondervraagden (63 procent) overweegt zelfs om onbeperkte vakantiedagen toe te voegen bij dienst organisatie. 28 procent van de respondenten wil dit niet doen en 8 procent geeft aan hier niet over te beslissen of het niet te weten.

Scepsis

Ruim een kwart (29,9 procent) van de ondervraagden denkt daarentegen dat onbeperkte verlofdagen geen goed idee zijn voor diens organisatie. Zij wijzen erop dat medewerkers misschien maanden op vakantie gaan en dat afspraken zo niet nagekomen kunnen worden.

Dat dit niet zo hoeft te zijn, bewijst de Nederlandse softwarestartup Bynder, die in 2016 met onbeperkte verlofdagen ging werken. Medewerkers namen dan wel meer vakantiedagen op, maar het bedrijf groeide gestaag door. Oprichter Chris Hall voerde de regeling in zodat medewerkers hun vakantiedagen niet meer opsparen. "Dat geeft spanning, want op het einde van het jaar heb je mensen die nog even alle vakantiedagen moeten opnemen." Wel denkt hij dat dergelijke regelingen voornamelijk werken voor kennisbedrijven met hoogopgeleid personeel. "Voor kassapersoneel is het denk ik lastiger. Daar werken ze met een tijdklok."

Helloprint & Homerun

Ook het Rotterdamse online printplatform Helloprint werkt met onbeperkte verlofdagen. "Je moet werknemers hebben die zich opstellen als ondernemer", stelt oprichter Hans Scheffer. "Mensen die gericht zijn op groei en maximale vrijheid willen hebben." Medewerkers bepalen bij Helloprint bijvoorbeeld ook zelf hun werktijden. "Elke vorm van vastlegging leidt tot minder verantwoordelijkheidsgevoel."

Willem van Roosmalen van recruitmentstartup Homerun heeft de onbeperkte verlofdagen tevens omarmd. "We vinden het een raar idee dat je werknemers als kinderen behandelt", zegt hij. Wel wijst hij erop dat het niet voor iedere startup kan werken. Zo moeten medewerkers betrokken zijn bij de missie van je bedrijf en zelfstandig kunnen opereren. "Onbeperkte vakantiedagen vormen dan ook niet een soort growthhackingtip die altijd voor meer retentie bij je bedrijf zorgt."

Ondernemersplatform Sprout inspireert al 13 jaar snelgroeiende ondernemers met impact. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 304 professionals. Voor vragen en opmerkingen, bel de redactie op 020 262 0700 of mail naar redactie@sprout.nl.